ART needs an Ambassador

 
Her er min ambassadør inn i kunstverden; my first recordlabel Logo T shirt. Begrenset til 60stk.

I noen Tidligere blogg innlegg har jeg plantet frø om behovet for nytenkning rundt kunst og kommersialisme og Gud forby; Merchandising.
Les: Art Delivery System

Rammstein sitt ûber fantastiske Dildo/CD box sett, Merchandising som Kunst?
 

Den Overførbare ide- The Transferable Idea
Merchandising er ganske betjent tema for det kan fort virke gimickey og forbilligende særlig i et så selvhøytidlig marked og miljø som kunst miljøet, men Merchandising fungerer i en viss størrelse uten blemmer og skam innen undergrunnsrock og electronica og hip hop scenen.
Dette er fordi de forstår alternative distribusjons modeller, samt kultivering av fan-kulturen, den samme fan kulturen eksisterer i kunst livet bare i andre former, da promotering og kultivering skjer knyttet til lansering og eksponering relatert til kunstverk evt. Mini media intervju m.m. Kunst tilhengeren har ingen kontinuerlig kanal til kunstnerens virke. Siden kunst er superprodukt og exponering en av dette produktet skal bevare ekslusivitet, over eksponeres ikke arbeidet og tilhengeren får enten katalog å forholde seg til eller det vinduet av tid en utstilling vises.
Man selger i musikk bransjen CD utgivelser, utover dette er det en etablert merchandising kultur med fans/tilhengere  som  konsumerer merchandise fra flere band samt folk som bare liker produkt designen og ikler seg disse t skjorter, capser, hoddies, buttons m.m. Merchandising i slike scener går forbi Brand for promo og blir et produkt på lik linje med det kunstneriske produkt det representerer.


Factory records med sin unike design og systematiske estetiske katalog som ikke engang krevde en bands sinatur.
 eksempel Joy Division.
 

Whatever the Fuck Works!
T skjorter, buttons, plektre, posters, kataloger og hva enn man kan få sitt trykk evt. logo på!
En kunstner er sin egen myntenhet og brand navnet blir synonymt med kunstnerens eksponerte arbeider. Kunstens store hindring er forelskelsen i superproduktet dette forhindrer deseminering av kunsten forbi dokumentariske midler.
Bruk undergrunnen, både i kunst og musikk og kopier om mulig de idealistiske formidlings modeller?
I kunst speiles samtid, fortid og fremtid, tankene om dem og utprøvde ideer, slik ideer om fanzine og blogg nå gjenopptas, anvendes og videreutvikles utenfor sine sedvanlige medie modeller.


"One shirt we had was the very popular "This Is Not A Fugazi Shirt" shirt, worn by punk/emo/music fans everywhere. Fugazi is one of those bands who are anti-commecialization, opting instead to sacrifice their profits to make sure the music gets out to fans. CDs are marked with both their price as well as an address to send money to buy it, in case your local record store won't follow their insistance on the $10- and $11.99 max sticker price, and their live shows are legendarily still priced as low as can be - I recall seeing prices of $6, $10, $12 for shows that have come here over the years. Fugazi also did not sell merchandise like t-shirts, because they were a ripoff to fans and went against their ethic. Someone, however, cleverly decided to sell not-Fugazi shirts and as such, they were bootleg shirts that are perfectly legal. Nowhere on the shirt does it claim it IS a Fugazi shirt, and makes the point obvious in big, bold blue letters. But in doing so, it aserts that it is indeed a Fugazi shirt, just as does Magritte's painting of a tobacco pipe, titled Ceci n'est pas une pipe ("this is not a pipe"). (I won't get into the fact that his work really is not a pipe, but a painting of a pipe. It doesn't suit my purpose here, but poses all kinds of interesting philosophical questions that I'll let you ponder.)
"Fugazi worked out their DIY aesthetic by trial and error. Their decisions were partly motivated by pragmatic considerations that were essentially a punk rock version of simple living: for example, selling merchandise on tour would require a full-time merchandise salesperson who would require lodging, food, and other costs, so Fugazi decided to simplify their touring by not selling merchandise. They were also motivated by moral or ethical considerations: for example, Fugazi's members regarded pricey admission for rock concerts as tantamount to price gouging a performer's most loyal fans. Their inexpensive target goal of $5 admission was spawned during a conversation on an early tour when the band's members were debating the lowest profitable admission price. At some venues, particularly on the east and west coasts of the U.S., Fugazi was unable to get ticket prices below about $10. However, they never saw the $5 rule as inviolable, instead aiming to charge a price that was both affordable and profitable. Unlike some similar, small-scale independent rock contemporaries, Fugazi's performances and tours were nearly always profitable, due to their low business overhead costs, and MacKaye's keen sense of audience response in given regions"

Fugazi band: Wikipedia
For Mer om Fugazi og deres filosofi
HER er en artikkel som var interessant..

Les (blogg innlegget): The Problem With Music: by Steve Albini

DIY Igjen
90tallets idealistiske plateselskaper fra punk og hardcore undergrunnen, utviklet et anti kommersialistisk system hvor ?do it yourself ? var et sentralt begrep, tanken var og ikke å inngå i det økonomiske profesjonelle system, pop institusjoner og industri, men skape et eget miljø som kun forsynte en nisje med sine egne kulturelle relikvier gjerne håndlagede og eksklusive.

Mestring av Silketrykk er veien til DIY merchandicing
Epilog

Det handler om og Formidle et budskap med mild populisme, invitasjon og en ydmyk appell til publikum. Hvis ikke kunstnere ikke utvikler en sensitivitet for formidling så gjør de sine egne arbeider irrelevante og i et stadig ekspanderende kunstfelt med signatur og sjanger død er formidling og utvikling av visse kvalitetsbegreper essensielt. Samt kultivering av en tilhengermasse utenom kunst institusjonen.  Lag kanaler for formidling; nettside, blogg og sosial nettverk, Kunst er vanskelig nok å finne og om du maler har du bare et eks av hva enn du gjør så ikke vær gnukk med å vise det! Kunstnere forplikter også å utvikle tanker om sin forståelse av kunst ofte med håpløst patetiske resultat og noen få ganger såpass opplysende at det er å regne som filosofi verdig kunsthistorisk pensum relevans.


Shepherd Fairey er en (street art) kunstner som leker med propeganda utrykk og er ikke redd merchandising; bøker, poster tshirts, gitarer osv.Men han har kanskje gått et skritt videre nå?"Known for his DIY street art OBEY in the late 90′s, and more recently for his Obama ?Hope? poster, artist Shepard Fairey is teaming up with Saks Fifth Avenue for their latest marketing effort.The campaign includes Russian Communist inspired artwork on limited-edition bags, window displays, catalogs and an in-store presentation, all hitting stores on March 12."
Se mer om dette her?


Vi (som i oss kunstnere) produserer ikke bare Bilder som representerer vår utsikt til verden og innsikt i vårt møte med verden, vi skaper også en lesning av verden styrt av individuelle perspektiv og abstraksjons signaturer så individuelle at de krever ofte en forklaring, nøkkel eller historikk dette er også ditt produkt forbi ditt superprodukt, slik kan kunst i likhet med musikkverden skape noe helhetlig.

Case and point; Picasso og hans Guernica, et prakt eksempel på kunstnerisk signatur og verdens anskuelse.
Eller? salvador Dali og hans arbeider som krever sin symbolske håndbok. er ikke særlig fan av verken sine arbeider men deres ikonske status taler for seg selv å skaper en prototype for kunstnere i dag om hvordan skape seg en kommunikativ idetitet og her særlig Dali og hans sterkt populistiske tilsnitt.
Ingen kunne posere som mr. Dali.







Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

myfirstrecordlabel

myfirstrecordlabel

33, Oslo

My first recordlabel er et billedkunst møter musikk prosjekt, hvor musikk sin påvirkning av billedkunst illustres gjennom guitar hacking (SONICS) og performance. Se documentasjon av dette på www.myfirstrecordlabel.com For kontakt: blandhoel@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits