ACTION REACTION

 
Støy er Veien?

Mer en konsekvens enn en plan, snuten følger dit hvor den merker rumpa går, eller det ble litt feil? Wag the dog?
Når jeg selv tenkte på å modifisere instrumenter og selv lage musikk, fristet det mer å utforske et lydvelde nært opp mot de idealer jeg hadde hørt i Støy musikk, shoegazing og de eksotiske og esoteriske elementer fra mine favoritt orkestere, det mer dronete og instrumentale.
Etter et søk på Noise music så fant jeg wikipedia definisjonen, og det var inspirerende for min egen tenkning rundt musikk begrepet:

Noise music is a term used to describe varieties of avant-garde music and sound art that may use elements such as cacophony, dissonance, atonality, noise, indeterminacy, and repetition in their realization. Noise music can feature distortion, various types of acoustically or electronically generated noise, randomly produced electronic signals, and non-traditional musical instruments. Noise music may also incorporate manipulated recordings, static, hiss and hum, feedback, live machine sounds, custom noise software, circuit bent instruments, and non-musical vocal elements that push noise towards the ecstatic.[1][2][3]


Dilettant paraden
Uansett hvilken musikk det er jeg fatter interesse for, så følger det ikke med en naturlig sjanger loyalitet eller struktur respekt, så det blir kun toneangivende påvirkning, elementer og fasinasjonen for grunnelementet som tillater en ytring utover det jeg er vant med. Slik startet min fasinasjon for musikk generelt, at når jeg oppdaget pønk skjønte jeg at dette var ikke kun for de som kunne spille et instrument.
Man trenger ikke kunne spille gitar for å spille gitar, er et gammelt pønk konsept. Eller mer en erkjennelse av pønkens estetikk at hvem som helst følte de kunne spille et instrument uten å ha næret anlegget for å spille. Man trengte bare kunne spille 3 grep så var man i gang.

Selv har jeg alltid vært interessert i instrumenter som spiller seg selv, en gitar i intens feedback hvor lyden modelerer seg selv ettersom spillerens bevegelse eller spilling bak stol, eller barregrep og power chords som kommer lett for enhver gitarist. Det viktigste blir da også effekter, å kunne lage en storm av lyd ut av marginal innsats.

Action reaction,for every action there is an equal or greater reaction
Slik Bygger også en fasinasjon for støy på toppen av fasinasjon for pønk. Støy mer enn pønk inviterer til en utfordring av et konsept om støy, svakheten innen støyt er at de søker som regel den samme lyden; strukturløs diskant harmoniløs flukt fra musikalsk kontekst. Når presentert med fullstendig frihet så danner det seg fremdeles en norm som en majoritet ser ut til på klamre seg til. En uniformering av en lydfilosofi som omhandler non konformitet og expansiv yttring utover konvensjoner og forutsigbarhet.

Slik startet Ijin. Instrumentene jeg hadde bygget for støy avfødte; Feedbacker et instrument som lagde lyder jeg tidligere hadde kun fått til på munnspill pitcha ned 20 ganger, dronete uforutgibart og innen dette fantes lyd til grenseløs ukontrollerbar støy eller tilfeldige harmonier i takt med dens gitarsutgangspunkt. Tidlig i utvikling av SONICS fant jeg en tankrekke fra et gitarblad som reflekterte egne tanker men også frigjorde meg til å strekke meg forbi snevre, fastgrodde inneforståelser rundt gitaren.

Carl Fredrik Berg og Blandhoel: Ijin (orchestra) session

Så en korreksjon før den oppstår jeg sier ikke at Støy er punk, støy er noe man vokser seg inn i, litt som i etterkant av en pornoavhengig så må man lære seg å relatere til mennesker igjen, etter å ha blitt empatisk avstumpet i sin foregående sysselsetting. Det er en gjenoppdagelse og rendyrking av en grenseløshet som finnes i musikk, i sprekkene og i krokene. Det nerdete i søken etter imperfeksjon i det harmoniske og slik sett er dette ikke diletant leken, men det krever den samme entusiasme man kan kun skape noe nytt å vakkert, så lenge man har lengten og søker etter noe.
Støy er et musikk felt uten et fast signatur instrument, enhver lydkilde har potensial, å det er dette jeg bringer inn i min lesning av støy, hvor rock blir til støy over tid sakte og hurtig. Lou Reed var her med Metal Machine Music så veien er allerede gått til en viss grad, men alle bidrar noe nytt.
Mitt bidrag er Ijin.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

myfirstrecordlabel

myfirstrecordlabel

33, Oslo

My first recordlabel er et billedkunst møter musikk prosjekt, hvor musikk sin påvirkning av billedkunst illustres gjennom guitar hacking (SONICS) og performance. Se documentasjon av dette på www.myfirstrecordlabel.com For kontakt: blandhoel@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits