Let Us Beat Swords into Plowshares

  GUNS&GUITARS
I pre- og postpubertale år ble min interesse for musikk hyppig forbigått av interessen for våpen, skytevåpen angrepsrifler og plutselig snudde det seg og ble til noe nytt. Ettersom jeg oppdaget musikk og utviklet en forakt for våpnenes betydning snirklet det seg en ide inn i hodet mitt, og en bibelsk referanse plantet i hodet mitt fra gammelt av "å våpen skal bli til plogskjær" eller noe lignende.

Slik ble i 1998, PAX til (som du kan se i posten under) en plombert japansk rifle og 10 strengs gitar. Slik vokste det frem en ide om et kunstprosjekt. Som senere også snek seg inn i my firstrecordlabel og SONICS.
Senere fant jeg ut jeg var ikke alene om fasinasjon rundt denne linken, kanskje ikke så rart. Alle jeg noen gang har sett med en gitar har på et eller annet tidspunkt posert med gitaren som et gevær. Her er Roy Orbinson i 60talls filmen; The Fastest Guitar Alive,  med en rifle/gitar.

En av de mest interesante tilfellene som dukket opp var Cesar Lopez sin Escopetarra, som naturlig dukket opp i Colombia som en reaksjon til volden som herjet der å nå har blitt et internasjonalt fredssymbol.


Men allerede før Escopetarra hadde noen gitarprodusenter sine egne skittne små flørter med geværet.



Det er noe med gitaren, kanskje er det det ergonomiske som er felles med riflen slik den slynges rundt halsen og skuldrene, den falloistiske uformingen av halsen som løpet til et gevær og hvordan man griper det og respons på berøring. Hvordan begge lager lyd. Samtidig er gitaren et kontra symbol til geværet, noe som kanskje stammer fra hippie tiden? Protestsangene og woodstock satte en motvekt til den voksende militarismen og volden som ble representert bak rifleløp. 2 hærer; en med gitarer og en med våpen.
Men i hender til de kreative, ser våpen gitarene ut til å kunne gå i begge retninger, som politisk antivoldsbudskap og for noen som teatralsk rekvisitt for understreking av et testosteron-osende image.









Først til sist: Kane Roberts gitarist for Alice Cooper, KYPCK gitaristen S. S. Lopakka, noen custom geværgitarer, her snørrer jeg litt for her kommer noen gamle bilder jeg fisket ned fra nettet og ikke har dust av peiling hvem dette er husker at han med munnspillet er fra Thailand. Så kommer KYPCK gitaren og mr. Peter Tosh til slutt.

En riflegitar behøver ikke være ren estetikk, bruker man en ekte rifle av stål  så kan den for en passe lyd-nerd ha sine egne oppdagelser i resonans og materiale, dårlig unnskyldning for å ha noe med potent utseende å posere med.
Her illustert av/med Ken Butler sin AK fiolin nå vet jeg ikke om han bruker en ekte fiolin i denne konstruksjonen.


Ted Nugent og hans hideoutpistol i gitaren, og under hans drømme gitar/gevær

Litt mer research-relatert men ikke direkte nødvendigvis:







Dette var et innblikk i min research og tenkesett. Gitarer og geværer side om side men budskapet går i begge retninger, og slik tvetydighetspotensial er mat for de som lever med åpne øyne og nygjerrig betraktning av paradoksers komedie.

Inntil nestegang Peace and Love. Vi trenger det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

myfirstrecordlabel

myfirstrecordlabel

33, Oslo

My first recordlabel er et billedkunst møter musikk prosjekt, hvor musikk sin påvirkning av billedkunst illustres gjennom guitar hacking (SONICS) og performance. Se documentasjon av dette på www.myfirstrecordlabel.com For kontakt: blandhoel@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits